Bantuan awal persekolahan tahun 1 ini telah lama diperkenalkan dari tahun 2012, bertujuan untuk membantu meringankan beban perbelanjaan sekolah yang ditanggung oleh ibu bapa atau penjaga pada setiap awal tahun persekolahan.
Bagi tahun 2021, bantuan ini masih diteruskan dengan kadar Rm100 untuk seorang pelajar secara one-off. Untuk memastikan bantuan ini sampai kepada mereka yang layak, ada beberapa kriteria khusus yang ditetapkan.
Kriteria Permohonan Bantuan Awal Persekolahan Tahun 1
- Warganegara Malaysia
- Murid tahun 1 hingga tingkatan 5 atau setaraf
- Bersekolah di Sekolah Kerajaan (SK) dan Sekolah Bantuan Kerajaan (SBK)
- Berasal daripada golongan isi rumah yang berpendapatan kasar bulanan sebanyak Rm3000 dan ke bawah pada tahun semasa
Tempoh pelaksaan bantuan ini bermula pada bulan Januari sehingga Jun bagi setiap sesi persekolahan tahun semasa. BAP ini akan diberikan oleh KPM dijangka seawall 4 Januari setiap tahun secara berperingkat.
BAP akan terus dikreditkan ke :
- Akaun Khas Pejabat Pendidikan Daerah PPD bagi sekolah yang tiada akaun KWK
- Akaun Kumpulan Wang Kerajaan
Pihak sekolah akan mengeluarkan satu tarikh untuk pengagihan BAP kepada murid yang layak. PPD akan memastikan wang bantuan akan diagihkan kepada mereka yang layak dalam tempoh masa 14 hari daripada tarikh penyata bank diterima untuk bulan yang mana peruntukkan telah dikreditkan ke akaun pihak sekolah.