Cara Buat Aduan Mengenai Perkara Melanggar Undang-undang? Kita sebagai rakyat awam dan pengguna awam sentiasa akan berhadapan dengan permasalahan kerosakan harta awam, salah guna dan etika berurusan dengan agensi awam di Malaysia. Dan juga,ada kalanya kita menghadapi masalah seperti kaunter yang tutup tanpa notis atau wujudnya situasi yang staff atau pegawai telah melanggar undang-undang di pejabat agensi tersebut.
Untuk menyelesaikan perkara ini, kita mestilah memastikan hak-hak kita dihormati dan yang lagi penting untuk mengetahui cara membuat aduan yang berkesan. Perkongsian kali ini kita akan membincangkan langkah-langkah cepat dan mudah untuk membuat aduan berkaitan dengan permasalahan yang dihadapi orang awam atau kita sebagai orang melihat satu perkara yang melanggar undang-undang bagi agensi awam di Malaysia.
Sertai telegram rasmi bagi saluran kerja kosong Malaysia kerajaan dan swasta. Untuk itu anda boleh tekan pautan dibawah:
Pengenalan Cara Buat Aduan Mengenai Perkara Melanggar Undang-undang
Isi Kandungan
- 1 Pengenalan Cara Buat Aduan Mengenai Perkara Melanggar Undang-undang
- 2 Senarai Aduan yang Boleh Dibuat
- 2.1 Senarai Aduan Boleh Anda Kemukan
- 2.1.1 1. Kelewatan atau Tiada Tindakan
- 2.1.2 2. Tindakan Tidak Adil
- 2.1.3 3. Kekurangan Kemudahan Awam
- 2.1.4 4. Kepincangan Perlaksanaan Dasar dan Kelemahan Undang-Undang
- 2.1.5 5. Penyalahgunaan Kuasa
- 2.1.6 6. Salah Laku Anggota Awam
- 2.1.7 7. Kegagalan Mengikut Prosedur yang Ditetapkan
- 2.1.8 8. Kualiti Perkhidmatan yang Tidak Memuaskan
- 2.1.9 9. Kegagalan Penguatkuasaan
- 2.1 Senarai Aduan Boleh Anda Kemukan
- 3 Senarai Aduan yang Tidak Boleh Dibuat
- 4 Cara Buat Aduan Mengikut Saluran yang Ditetapkan
- 5 Pegawai Penyelaras Aduan Di Kementerian
- 6 FAQs Aduan Awam
- 6.1 Berapa lama biasanya Cara Buat Aduan Mengenai Perkara Melanggar Undang-undang?
- 6.2 Apakah bukti yang diperlukan untuk aduan?
- 6.3 Adakah aduan saya akan dirahsiakan?
- 6.4 Bolehkah saya mendapatkan bantuan dari agensi lain jika aduan saya tidak diselesaikan dengan memuaskan?
- 6.5 Apakah tindakan yang akan diambil oleh agensi selepas aduan saya diterima?
- 6.6 Bagaimana jika saya rasa aduan saya tidak mendapat penyelesaian yang adil?
APA itu SISPAA
Adakah anda ketahui bahawasanya kerajaan telah menyediakan satu platform untuk membuat aduan atau cadangan yang meilbatkan permasalahan awam iaitu melalui SISPAA. Sistem Pengurusan Aduan Awam (SISPAA) merupakan sebahagian daripada usaha berterusan Kerajaan untuk meningkatkan mutu perkhidmatan dan penyampaian dari semasa ke semasa dengan menggunakan teknologi terkini. Ia adalah kesinambungan daripada Sistem Integrated Pemantauan Aduan Agensi Awam (iSPAAA) yang dibangunkan oleh Biro Pelanggan Awam (BPA) pada akhir tahun 2007 dan digunakan oleh beberapa Agensi Kerajaan sejak tahun 2009.
Berdasarkan respon positif daripada Agensi Kerajaan yang menggunakan Sistem iSPAAA dan permintaan tambahan daripada Agensi-Agensi Kerajaan, BPA bekerjasama dengan Kementerian Kewangan (MOF) dan MAMPU untuk memperbaharui Sistem iSPAAA, yang kemudiannya diubahsuai dan dikenali sebagai SISPAA. SISPAA kini turut digunakan untuk Meja Bantuan Teknikal selain daripada Pengurusan Aduan. SISPAA membolehkan proses penyampaian Maklum Balas kepada Agensi Kerajaan menjadi lebih cepat dan mudah kerana ia boleh diakses oleh pengguna pada bila-bila masa melalui capaian internet. Oleh itu, Panduan pengguna ini adalah khas untuk pengguna-pengguna.
Mengapa Orang Awam Mengadu
- Kerosakan tidak dibaiki
- Tidak berpuas hati dengan keputusan
- Tiada dan kurang penguatkuasaan
- Karenah birokrasi
- Kelewatan kerja dan proses kerja
- Salah laku / Salah guna / Penyelewengan
- Layanan tidak mesra dan memuaskan
- Perkhidmatan tidak memenuhi kehendak dan keperluan masyarakat
Senarai Aduan yang Boleh Dibuat
Senarai Aduan Boleh Anda Kemukan
Berikut adalah senarai aduan yang boleh dibuat berkaitan dengan perkara yang melanggar undang-undang di agensi awam:
Jenis Aduan Dibenarkan |
---|
1. Kelewatan Atau Tiada Tindakan |
2. Tindakan Tidak Adil |
3. Kekurangan Kemudahan Awam |
4. Kepincangan Perlaksanaan Dasar Dan Kelemahan Undang-Undang |
5. Salah Guna Kuasa/Penyelewengan |
6. Salah laku Anggota Awam |
7. Kegagalan Mengikut Prosedur Yang Ditetapkan |
8. Kualiti Perkhidmatan Yang Tidak Memuaskan Termasuk Kaunter Dan Telefon |
9. Kegagalan Penguatkuasaan |
10. Pelbagai Aduan |
1. Kelewatan atau Tiada Tindakan
- Jabatan Pendaftaran Negara yang berjanji untuk mengeluarkan Mykad dalam masa 2 bulan dari tarikh permohonan tetapi tidak memenuhinya atau memberikan jawapan mengenai permohonan kewarganegaraan.
- Jabatan Imigresen yang tidak memberikan maklum balas tentang permohonan permit kerja dan penggantian pasport yang hilang.
- Lembaga Hasil Dalam Negeri yang tidak membayar baki kredit cukai pendapatan dalam tempoh 2 bulan seperti yang dijanjikan.
- Polis yang tidak menyiasat laporan-laporan seperti kes ragut beg tangan, anjing berkeliaran, kecurian rumah, kemalangan jalan raya, dan penagih dadah yang menduduki rumah kosong.
- Polis yang tidak mengemukakan laporan polis mengenai kemalangan jalan raya atau melakukannya dengan lewat.
- Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang lewat meluluskan permohonan untuk mengeluarkan caruman untuk tujuan seperti membeli rumah atau pendidikan anak.
- KWSP dan PERKESO yang tidak mengambil tindakan terhadap aduan-aduan mengenai majikan-majikan yang tidak mencarum walaupun potongan telah dibuat daripada gaji pekerja-pekerja.
2. Tindakan Tidak Adil
- Pejabat Tanah yang tidak memberikan jawapan mengenai status permohonan tanah.
- Bahagian Pencen yang tidak memberikan jawapan mengenai permohonan pencen.
- Majlis Perbandaran yang belum meluluskan pelan pembinaan bangunan yang telah lama dikemukakan atau tidak mengeluarkan notis cukai pintu.
- Jabatan Kebajikan Masyarakat yang tidak meluluskan permohonan bantuan kebajikan.
- PERKESO yang tidak membayar pampasan.
- Jabatan Perkhidmatan Awam dan PTPTN yang tidak memberikan jawapan mengenai permohonan biasiswa atau pinjaman.
3. Kekurangan Kemudahan Awam
- Ketidakwujudan kemudahan awam seperti balai polis, balai bomba, sekolah, tempat ibadat, pasar, bekalan air, tong sampah, telefon, bekalan elektrik, perkhidmatan bas, lampu jalan, lampu isyarat, bonggol, jalan tar, dan padang permainan kanak-kanak yang diperlukan oleh orang awam.
4. Kepincangan Perlaksanaan Dasar dan Kelemahan Undang-Undang
- Jabatan yang membuat keputusan atau bertindak tanpa mematuhi peraturan atau undang-undang yang telah ditetapkan, seperti Pejabat Tanah yang meluluskan permohonan tanah oleh individu yang baru memohon sementara menolak permohonan individu lain yang telah mengusahakan tanah tersebut selama 15 tahun.
5. Penyalahgunaan Kuasa
- Ketua jabatan dan pegawai-pegawai kerajaan yang menyalahgunakan kuasa mereka dengan meminta rasuah atau pelinciran untuk meluluskan sesuatu permohonan.
- Pegawai-pegawai Majlis Daerah/Perbandaran/Dewan Bandaraya yang meluluskan permohonan pelan bangunan.
- Jurutera Daerah Kerja Raya yang memberikan kontrak dan tender projek kepada kontraktor-kontraktor yang memberikan imbuhan dan komisen.
- Pegawai Imigresen yang meluluskan permit kerja dan lesen pembantu rumah serta pekerja-pekerja asing dengan cara yang tidak sah.
- Pegawai Polis yang mengurangkan dan membatalkan saman trafik untuk pihak-pihak bersalah yang memberikan rasuah.
6. Salah Laku Anggota Awam
- Pegawai dan kakitangan jabatan/agensi yang kurang sopan, memaki orang awam, kasar, dan berkelakuan buruk semasa berurusan, cuai dalam tugas, serta datang dan pulang dari kerja tidak mengikut jadual waktu.
- Anggota di kaunter perkhidmatan seperti di Jabatan Imigresen, Lembaga Hasil Dalam Negeri, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, Jabatan Pendaftaran Negara, Balai Polis, dan Jabatan Pengangkutan Jalan yang tidak melayan orang awam dengan baik.
7. Kegagalan Mengikut Prosedur yang Ditetapkan
- Pihak Berkuasa Tempatan, Polis DiRaja, Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP), Jabatan Alam Sekitar (JAS), dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang tidak menjalankan tugas dengan teliti seperti yang ditetapkan.
- Contohnya, Majlis Perbandaran yang tidak bertindak ke atas penjaja tidak berlesen, LPKP yang tidak tegas dengan pemandu teksi yang mengenakan caj lebihan, dan JPJ yang tidak menindak pemandu bas yang tidak mengikut laluan yang ditetapkan.
8. Kualiti Perkhidmatan yang Tidak Memuaskan
- Jabatan/Agensi kerajaan yang tidak menjaga perkhidmatan awam dengan baik, seperti Guru Besar Sekolah yang tidak membaiki sekolah yang rosak semasa hujan.
- Jabatan Agama yang tidak menjaga kebersihan tempat ibadat.
- Majlis Daerah/Perbandaran yang tidak menjaga kebersihan pasar, membaiki jambatan yang tidak selamat, dan tidak memotong rumput di padang permainan.
9. Kegagalan Penguatkuasaan
- Kegagalan penguatkuasaan oleh Polis terhadap perlumbaan haram dan penagihan dadah yang semakin membimbangkan orang ramai.
- Kegagalan penguatkuasaan oleh pasukan Polis terhadap kes kecurian dan ragut di kawasan kediaman.
- Pihak Berkuasa Tempatan yang tidak mengambil tindakan walaupun terdapat banyak aduan mengenai bunyi bising dan bengkel haram.
(Sila hubungi Ibu Pejabat BPA atau cawangan BPA yang berdekatan, sekiranya anda menghadapi sebarang masalah atau memerlukan maklumat/keterangan lanjut)
Senarai Aduan yang Tidak Boleh Dibuat
Senarai Aduan Tidak Boleh Buat dan Tidak Diterima
Walaupun terdapat banyak perkara yang boleh menjadi asas untuk membuat aduan berkaitan dengan agensi awam, terdapat beberapa jenis aduan yang mungkin tidak akan diterima. Ini termasuk:
Jenis-Jenis Aduan Yang Tidak Boleh Diterima |
---|
1. Jawatankuasa Kira-kira Awam 2. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 3. Jabatan Bantuan Guaman 4. Perkara berkenaan dasar Kerajaan yang telah ditetapkan 5. Masalah keluarga/Peribadi 6. Tuntutan Berbentuk ‘Civil’ antara individu/syarikat |
Cara Buat Aduan Mengikut Saluran yang Ditetapkan
Platform Buat Aduan Mengikut Saluran Kerajaan Malaysia
Terdapat beberapa platform yang disediakan oleh kerajaan untuk masyarakat awam untuk membuat pengaduan tentang masalah yang dihadapi disekitar anda dan melibatkan penjawat awam. Diantara platform yang disediakan oleh kerajaan adalah melalui beberapa saluran iaitu:
- Borang Laman Web
- Aplikas Respon Rakyat
- MyGCC
- Program Proaktif
- Hadir Sendiri
- E-mel
Cara Akses Sistem SISPAA
Sehubungan dengan itu, Kami dengan sukacitanya menyediakan panduan pengguna ini adalah khas untuk pengguna. Sistem SISPAA dan proses menggunakan Sistem SISPAA adalah menerusi langkah
berikut:-
1. Pilih mana-mana browser yang akan digunakan sama ada Internet Explorer,
Mozzila Firefox ataupun Chrome.
2. Taipkan alamat url yang diberikan oleh ICT atau klik pada ikon SISPAA yang
terdapat di Portal Rasmi Agensi untuk masuk ke Sistem SISPAA.
3. Sistem juga akan memaparkan error mesej “Capaian alamat IP (ip pengadu)
anda telah disekat oleh pentadbir sistem” kepada pengadu yang telah disekat
oleh IP.
4. Skrin berikut akan dipaparkan.
5. Perkataan “Baru” telah ditukar kepada “Baharu”
6. Klik “Pegawai Daftar Masuk” skrin dibawah akan dipaparkan:-
7. Masukan Id Pengguna dan Kata Laluan kemudian klik butang Masuk.
8. Jika terlupa Kata Laluan, klik pada “Lupa Kata Laluan Anda” skrin di bawah
akan di paparkan.
9. Skrin berikutnya akan dipaparkan
10. Masukan ID Pengguna dan Emel kemudian “Retype the characters from the
picture” Kedalam ruang yang disediakan. Klik butang . Kata
Laluan baru akan di hantar kepada emel pengguna.
Nota : Untuk anda dapatkan panduan penuh cara daftar akaun SISPAA rujuk Disini
Cara Akses Aplikasi Respon Rakyat
Aplikasi Telefon Pintar Respons Rakyat disediakan untuk memudahkan orang awam membuat aduan, memberi cadangan, mengemukakan pertanyaan dan menyalurkan penghargaan kepada kementerian dan agensi sektor awam dengan mudah dan pantas.
Selain itu aplikasi telefon pintar Respons Rakyat juga memudahkan orang awam memantau dan mendapat respons daripada kementerian/agensi dengan lebih cepat dan telus.
Bagi anda ingin mendownload aplikasi Respon Rakyat berikut kami sediakan link install:
Google Play – Untuk Android
IOS – Untuk Iphone
Maklumat Tambahan berkaitan dengan Pekeliling Am Bilangan 2 Tahun 2022: Penambahbaikan Pengurusan Aduan Awam
Dalam usaha untuk memastikan proses aduan anda berjalan lancar, pastikan anda mengikuti saluran yang betul dan menyediakan maklumat yang lengkap dan sahih. Dengan mengikuti langkah ini, anda juga turut membantu meningkatkan integriti dan kualiti perkhidmatan awam di negara kita Malaysia. Jangan takut untuk mencari bantuan atau membuat aduan jika perlu, kerana terdapat banyak agensi yang sedia membantu untuk memastikan hak-hak anda diberikan.
Pegawai Penyelaras Aduan Di Kementerian
Berikut kami sediakan kesemua pegawai yang anda boleh rujuk atau hubungi untuk pengaduan tentang permasalahan yang berlaku di sekitar anda.
KEMENTERIAN | NAMA | NO.TELEFON DAN E-MEL |
---|---|---|
Jabatan Perdana Menteri (JPM) | Puan Nor Azline Bt Tajudin | 03-8872 3430 azline[at]jpm.gov.my |
Kementerian Sumber Manusia | Puan Syazana binti Izham | 03-8886 5340 syazana[at]mohr.gov.my |
Kementerian Kesihatan Malaysia | Puan Nurul Jannah binti Mohd Noor | 03-8883 3496 jannah.mdnoor[at]moh.gov.my |
Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan | Puan Nor Hafaniza binti Mazain | 03 -8891 5562 hafamazain[at]kpkt.gov.my |
Kementerian Luar Negeri | Puan Nurbaiti binti Bakhtiar | 03-8887 4486 nurbaiti[at]kln.gov.my |
Kementerian Perpaduan Negara | Puan Syaza Amirah bini Saaban | 03-8091 8043 syaza[at]perpaduan.gov.my |
Kementerian Dalam Negeri | Encik Mohamed Hafiz bin Hamzah | 03-8886 3407 pro[at]moha.gov.my |
Kementerian Pertahanan | Kapten Hamdan Syukri bin Hanzah @ Hamzah | 019-4092077 syukri[at]mod.gov.my |
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri | Encik Wan Ahmad Nizam Wan Abdul Latif | 012-2908945 wnizam[at]miti.gov.my |
Kementerian Pelancongan Seni dan Budaya | Encik Mohd Syakil bin Azemi | 03-8891 7190 syakil[at]motac.gov.my |
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Kos Sara Hidup | Puan Maryanti@Mardhiyyah binti Abd Malek | 03-8883 5900 maryanti[at]kpdn.gov.my |
Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi | Puan Salwani binti Salim | 03-8883 6054 salwanisalim[at]medec.gov.my |
Kementerian Kewangan | Puan Izaitul Farah binti Ibrahim | 03-8882 3594 farah.ibrahim[at]tresury.gov.my |
Kementerian Pengangkutan | Puan Leelakumari A/P Vennayagam | 03-88921029 leelakumari[at]mot.gov.my |
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga & Masyarakat | Encik Mohd Najib bin Md Yusop | 03-83231064 najib[at]kpwkm.gov.my |
Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar Dan Perubahan Iklim | Puan Norhazuren binti Halid | 03-8886 1586 hazuren[at]nrecc.gov.my |
Kementerian Ekonomi | Encik Mohamad Amsyari Bin Mohamad Suhaimi | 03-8883 5900 amsyari.suhaimi[at]epu.gov.my |
Kementerian Kerja Raya | Puan Yanooremyliana binti Yahya | 03-2771 4613 yanooremyliana[at]kkr.gov.my |
Kementerian Pendidikan Malaysia | Puan Azlina binti Abd Rahman | 03-8884 6436 azlina.abdrahman[at]moe.gov.my |
Kementerian Pengajian Tinggi | Puan Norizan binti Ibrahim | 03-8870 6274 norizan.ibrahim[at]mohe.gov.my |
Kementerian Pertanian Dan Keterjaminan Makanan | Puan Normazdalira Hana | 03-8870 1375 normazdalira[at]moa.gov.my |
Kementerian Perladangan dan Komoditi | Encik Muhammad Adam bin Abu Bakar | 03-8887 8236 adam[at]mpic.gov.my |
Kementerian Komunikasi dan Digital Malaysia | Puan Siti Juhairah binti Ahmad | 03-8688 8568 juhairah.ahmad[at]mcmc.gov.my |
Kementerian Kemajuan Desa Dan Wilayah | Puan Noorjuliana binti Mohd Yusoff | 88915948 noorjuliana[at]rurallink.gov.my |
Kementerian Belia dan Sukan | Puan Nor Intan Shariza binti Buang | 03-88713241 intanshariza[at]kbs.gov.my |
Kementerian Komunikasi Dan Digital | Puan Atiqah binti Zainal Abidin | 03-8911 5199 atiqah[at]kkmm.gov.my |
Puan Norkhalifah binti Rosli | 03-8911 5192 khalifah[at]kkmm.gov.my | |
Encik Isa bin Nikmat | 03-88858084 isanikmat[at]mosti.gov.my | |
Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi | Puan Emily Clarice Joannes | 03-88858299 emily[at]mosti.gov.my |
Puan Siti Hanani binti Baharom | 03-88858141 hananibaharom[at]mosti.gov.my | |
Puan Nurul Liyana binti Kamaruddin | 03-88858085 liyana[at]mosti.gov.my |
FAQs Aduan Awam
Berapa lama biasanya Cara Buat Aduan Mengenai Perkara Melanggar Undang-undang?
Masa pemprosesan aduan boleh berbeza-beza bergantung kepada kes dan agensi yang terlibat. Anda boleh meminta maklumat mengenai jangka masa daripada unit aduan.
Apakah bukti yang diperlukan untuk aduan?
Bukti seperti gambar, salinan surat-menyurat, atau saksi yang boleh mengesahkan aduan anda dapat membantu dalam proses penyiasatan.
Adakah aduan saya akan dirahsiakan?
Agensi awam biasanya menjaga kerahsiaan aduan, tetapi ia bergantung kepada dasar masing-masing agensi.
Bolehkah saya mendapatkan bantuan dari agensi lain jika aduan saya tidak diselesaikan dengan memuaskan?
Jika aduan anda tidak mendapat penyelesaian yang memuaskan daripada agensi yang bersangkutan, anda boleh mencari nasihat dan bantuan daripada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) atau agensi-agensi pemantauan hak asasi manusia lain yang relevan.
Apakah tindakan yang akan diambil oleh agensi selepas aduan saya diterima?
Agensi akan menyiasat aduan anda dan mengambil tindakan yang bersesuaian. Ini mungkin termasuk perbaikan proses, tindakan disiplin terhadap staf yang bersalah, atau langkah-langkah lain untuk memastikan perkara yang serupa tidak berlaku lagi di masa hadapan.
Bagaimana jika saya rasa aduan saya tidak mendapat penyelesaian yang adil?
Jika anda merasakan bahawa aduan anda tidak mendapat penyelesaian yang adil, anda boleh mencari nasihat daripada peguam atau pertimbangkan untuk membuat aduan kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).