Dapatkan segera info rasmi yang lengkap di sistemguruonline.my ⏬️

Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi, Ibu Bapa Tidak Berpuas Hati – Kes Tahun 2023

Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi, Ibu Bapa Tidak Berpuas Hati
Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi

Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi, Ibu Bapa Tidak Berpuas Hati.Sebuah tangkapan skrin perbualan antara ibu bapa dan guru sekolah telah dikongsi di Twitter pada hari Selasa. Tindakan seorang guru yang didakwa telah mengurung seorang murid tahun satu di balik jeriji besi di sebuah sekolah rendah telah menyebabkan kemarahan ibu bapa.

Kejadian ini dilaporkan berlaku di sebuah sekolah rendah di Kota, Negeri Sembilan.Perkara ini telah dikongsikan melalui satu tweet di laman Twitter pada hari Selasa.Gambar yang dikongsikan di Twitter tersebut menunjukkan beberapa peralatan pembersihan termasuk kotak elektrik (DB Box) yang diletakkan di kawasan tersebut.

Jom dapatkan informasi terkini dan makluman semasa mengenai berita dalam negara Malaysia yang anda tidak patut terlepas dengan sertai telegram rasmi sistem guru online:

Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi, Ibu Bapa Tidak Berpuas Hati

IMG 20230628 WA0124
Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi

Berdasarkan tangkapan skrin perbualan antara ibu bapa dan guru sekolah, didedahkan bahawa seorang bapa bertanya sama ada anak lelakinya, M*****d S*****r S******n, benar-benar dikurung di balik jeriji besi tersebut.

“Salam, pertanyaan. Betul ke anak saya M*****d S*****r S******n diletakkan di dalam bilik berjaring untuk pengasingan?

“Tidak ada yang jawab ke? Kejap, saya ke sekolah. Saya nak jumpa Cikgu A****l, Cikgu Z****a dan guru besar,” katanya menerusi perbualan di grup WhatsApp.

portrayal 89189 640 1
Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi

“Salam, ya memang saya yang letakkan,” ujarnya.

Pengakuan tersebut membangkitkan kemarahan ibu bapa yang mempertikaikan tujuan sekolah itu membina pagar besi berkenaan.

Ada juga yang berpendapat, tindakan yang melampaui batas itu sememangnya satu tindakan yang tidak boleh diterima akal.

IMG 20230628 WA0125
Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi

“Dalam ni anak aku dikurung, diasingkan, budak darjah satu.

“Rosak emosi budak nak ke sekolah, macam tak ada otak,” ujar ibu bapa tersebut.

Tetapi, setakat berita ini ditulis, belum ada sebarang kenyataan rasmi yang dikeluarkan pihak sekolah mahupun Kementerian Pendidikan. Kita masih menunggu kenyataan rasmi oleh pihak KPM.

Baca juga:

Guru Mengurung Pelajar Darjah Satu dalam Bilik Jeriji Besi: Adakah Relevan?

Isu mengenai Guru Kurung Budak Darjah Satu Jeriji Besi yang dikatakan mengurung seorang pelajar darjah satu dalam bilik jeriji besi adalah peristiwa yang sangat serius dan memerlukan penelitian yang cermat sebelum membuat sebarang kesimpulan. Kejadian ini menimbulkan banyak kontroversi dan perbincangan di kalangan masyarakat.

Dalam artikel ini, kita akan membahas mengenai adakah wajar tindakan tersebut dan implikasinya terhadap pendidikan dan kesejahteraan pelajar.

Tidak Wajar?

Pendidikan adalah proses yang melibatkan hubungan antara guru dan pelajar. Guru bertanggungjawab untuk memberikan pendidikan berkualiti kepada pelajar dan membimbing mereka ke arah perkembangan yang seimbang. Dalam konteks ini, tindakan seorang guru mengurung pelajar dalam bilik jeriji besi sangat mencemaskan dan mencetuskan pelbagai soalan berkenaan etika dan keselamatan.

Salah satu faktor penting dalam pendidikan adalah mencipta persekitaran pembelajaran yang selamat dan menyokong perkembangan pelajar.

“Mengurung pelajar dalam bilik jeriji besi bukan sahaja melanggar hak asasi manusia, tetapi juga boleh meningkatkan risiko trauma emosi dan fizikal pada pelajar tersebut.”

Sebagai pendidik, tugas guru adalah melindungi kebajikan dan kesejahteraan pelajar, bukan menghukum atau menyakiti mereka.

Di samping itu, tindakan mengurung pelajar dalam bilik jeriji besi tidak memenuhi prinsip-prinsip pendidikan yang moden. Pendidikan pada masa kini memberi tumpuan kepada pendekatan yang menyokong pembelajaran aktif, pembangunan sosial, dan keupayaan pelajar untuk berfikir secara kritis. Tindakan tersebut jelas melanggar prinsip-prinsip ini dan tidak menggalakkan perkembangan pelajar secara menyeluruh.

Oleh itu, adalah penting untuk mengkaji latar belakang dan faktor penyebab di sebalik tindakan guru tersebut. Kadang-kadang, seorang guru mungkin terlibat dalam tindakan yang tidak sesuai disebabkan oleh tekanan, masalah peribadi, atau kekurangan dalam latihan profesional. Dalam kes ini, penting untuk menyediakan sokongan dan bantuan kepada guru untuk memperbaiki amalan mereka dan mencegah kejadian serupa berulang di masa depan.

Pihak pentadbiran sekolah dan badan pengawal pendidikan perlu turut bertanggungjawab dalam menangani isu ini. Mereka perlu memastikan bahawa semua guru memahami etika profesion mereka, menjalankan latihan kesedaran yang berkaitan, dan mengamalkan mekanisme penguatkuasaan yang berkesan. Selain itu, komunikasi yang terbuka dan berterusan antara pelajar, guru, ibu bapa, dan pihak pentadbiran sekolah adalah penting dalam memastikan keselamatan dan kesejahteraan pelajar diutamakan.

Tunggu Kenyataan Rasmi KPM

Seperti yang disarankan, adalah penting untuk mendapatkan pandangan dan ulasan rasmi daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) berkenaan dengan isu ini. KPM memainkan peranan penting dalam merumuskan dasar dan panduan pendidikan untuk negara ini. Mereka memiliki maklumat dan pengetahuan yang lebih terperinci mengenai isu-isu pendidikan yang melibatkan guru dan pelajar.

KPM akan dapat melakukan penyiasatan dan memberikan pandangan yang lebih komprehensif mengenai tindakan seorang guru yang didakwa mengurung pelajar dalam bilik jeriji besi. Mereka juga dapat memberikan penjelasan mengenai langkah-langkah yang diambil untuk mengatasi isu ini dan memastikan keselamatan serta kesejahteraan pelajar terjamin dalam sistem pendidikan negara.

Oleh itu, bagi mendapatkan ulasan rasmi dan tepat mengenai isu ini, adalah disyorkan untuk menunggu kenyataan rasmi dari pihak Kementerian Pendidikan Malaysia. Mereka akan memberikan penjelasan yang selaras dengan dasar dan prosedur pendidikan negara.

Kesimpulan

Secara kesimpulannya, tindakan guru mengurung pelajar darjah satu dalam bilik jeriji besi tidak relevan dalam konteks pendidikan yang berfokus pada perkembangan dan keselamatan pelajar. Ia melanggar hak asasi manusia, mengabaikan prinsip-prinsip pendidikan moden, dan boleh memberikan kesan negatif kepada perkembangan pelajar.

Sebagai seorang guru perlulah menjadi seorang yang sabar dan memastikan tindakannya adalah sentiasa wajar dan releven dalam menghadapi murid-murid di sekolah. Tidak perlu untuk mengikuti emosi yang tidak wajar dalam menghukum seorang murid.

Oleh itu, adalah penting bagi semua pihak yang terlibat dalam pendidikan untuk bekerjasama memastikan tindakan sedemikian tidak berlaku dan setiap pelajar diberikan persekitaran pembelajaran yang selamat dan berkualiti.

Cikgu Ahmad
Cikgu Ahmad
"It always seems impossible until it's done."

Anda Mungkin Meminati