Budak Tiktok Gelabah Seasoning Ada Pork

Budak Tiktok Gelabah Seasoning Ada Pork

Tular:Budak Tiktok Gelabah Seasoning Ada Pork Assalamualaikum wbt, selamat pagi semua hari ini kita dikhabarkan dengan satu video klip  Tik tok yang mana dalam Seasoning Ada “Pork”menyebabkan timbul persoalan keresahan, kegusaran kepada netizen Malaysia.

Di dalam video berkenaan, wanita berkenaan telah memberitahu satu persatu Seasoning yang dikatakan mempunyai bahan “pork” sambil buat caption berhati-hati kepada semua muslim.

Kepada yang berminat untuk mengetahui info-info menarik dan terpantas berkaitan masalah, bantuan, kerjaya ikuti kami di telegram dibawah:

telegram us

Tular: Budak Tiktok Gelabah Seasoning Ada Pork

Ada juga netizen komen di laman cakap beliau mengatakan itulah pentingnya English education pembelajaran bahasa Inggeris setelah seorang wanita yang mendakwa bahawa jenama rempah ratus yang terdapat di pasaran Malaysia sekarang mengandungi Pak atau bahan itu bunyi babi

Menerusi perkongsian video pendek yang berdurasi 50 saat yang kini viral di media sosial tiktok itu wanita berkenaan telah membuat rakaman berkaitan dengan rempah ratus dan membelek botol-botol tersebut yang disusun di rak sebuah pasaraya di Malaysia

Pada permulaannya wanita tersebut ingin mencari seasoning atau rempah ratus untuk membuat perapan ayam tetapi bagaimanapun wanita itu terkejut dengan paparan di belakang rempah ratus  itu memaparkan perkataan pork di pelekat rempah ratus jenama itu yang dipamerkan di rak pasar raya itu.

Ujar beliau juga di dalam caption tiktok  dia nasiblah mak saya ni jenis baca  ingredient.

Kau orang yang biasa pergi ****** nak beli rempah ratus surat ini orang kena hati-hati macam kerja sesunyi ini enjin enjin dan ada pak

Komen-Komen Netizen 

ILMU DAN KETENANGAN

Semalam ada seorang sahabat upload satu video Tik Tok ni di group Whatsapp. Dalam video tu, ada mendakwa yang McCormick Seasoning mengandungi babi/pork.

Saya faham sahabat saya tu gelabah sebab dia memang menjaga makan minum dia, halal dan toyyiban.

Mungkin samalah jugak dengan creator video tu.

Cuma yang tak sedapnya, di letak dalam Tik Tok dan terus jadi viral sebab isu sensitif yand dibangkitkan.

Pengajaran kat sini:

  1. Use On tak sama dengan Ingredients. Kalau belek lebih sikit, confirm perasan.
  2. Ilmu tu penting supaya tak buat keputusan yang gopoh.
  3. Semak sebelum sebar.
  4. Sabar dalam memproses maklumat.

SELALUNYA Seasoning ni mixture Herbs & Spices sahaja. Jarang la seasoning mix ada campur meats.

Kannn kita guna seasoning untuk ‘Marinade’ atau ‘DryRub’

Contoh:

  • Cajun seasoning mix:

paprika, kosher salt, garlic powder, ground black pepper,

ground white pepper, onion powder, dried oregano, cayenne,thyme.

  • Steak seasoning mix:

kosher salt, paprika, onion powder, garlic powder, oregano, ground black pepper, light brown sugar, ground cumin

Dalam video, pada botol tulis

‘USE ON – various types of meats listed’

Maksudnya sesuai digunakan utk jenis2 daging tersebut termasuklah Pork.

‘USE ON’ BUKAN maksud kandungan seasoning ada pork.

TETAPI ‘BOLEH GUNA PADA’ beef, lamb, chicken, pork.

‘PORK’ aja triggered pastu viral yang lain share panik

Haishhh tu belum jumpa sinonim lai

Haaa memang betul proper English Education tu penting bukan hanya confidence level perlu tinggi.

Baca juga:

Polis Menahan Seorang Lelaki Tempatan Yang Mengamuk

Video Tular Kejadian Kejar Mengejar Antara Polis Dan Penjenayah

Tips Pilih Makanan Dan Minuman Halal

Cara memastikan makanan dan minuman yang halal

Bagaimanakan cara memastikan makanan dan minuman yang halal, hal tersebut terkadang terlintas dalam benak kita selaku umat muslim. Sebagai umat muslim tentu wajib bagi kita untuk tetap mengkonsumsi makanan dan minuman yang halal. Selain itu kita juga harus senantiasa mengindari memakan atau minuman yang mengandung unsur haram. Makanan sendiri merupakan aspek terpenting dalam kehidupan manusia, semua manusia pasti memerlukan makanan dan minuman untuk bertahan hidup. Tuhan yang mahakuasa sendiri sudah menyediakan bahan makanan di dunia yang sangat beragam dan banyak jenisnya. Bahkan bahan makanan tersebut bisa kita olah sedemikian rupa hingga terasa lezat dan layak.

Dari sekian banyak jenis makanan, dalam agama islam terdapat beberapa bahan makanan yang tidak boleh dikonsumsi bahkan memiliki hukum haram. Hukum haram tersebut memiliki arti jika kita melakukannya maka akan medapatkan dosa. Namun sebaliknya jika kita menhindarinya maka akan mendapatkan pahala. Penetepan ketentuan halal dan haram pada makanan dan minuman ini sebenarnya bertujuan untuk mengindarkan kita dari kandungan berbahaya dari makanan tersebut. Seperti pada contoh, kita diharamkan mengkonsumsi daging babi karena babi sendiri merupakan hewan sumber penyakit akibat segala bentuk makanannya termasuk sampah. Apabila mengkonsumsi daging babi maka kita berpotensi tekena penyakit seperti cacing pita.

Meski terbukti tidak baik untuk kesahatan tubuh manusia, namun di beberapa agama tidak melarang umatnya mengkonsumsi makanan dan minuman yang diharamkan. Oleh sebab itu, makanan dan minuman haram masih menyebar luas di penjuru dunia termasuk Malaysia. Memang, Malaysia merupakan negara dengan mayoritas umat muslim. Namun Malaysia yang terkenal akan keberagamanya, keberagaman budaya dan agama yang kaya di Indonenya membuat makanan dengan kandungan haram terkadang masih tersebar luas. Selain itu terkadang dengan alasan penghematan biaya, para penjual makanan nekat menggunakan kandungan haram pada makanannya. Untuk itu, kira harus dapat membedakan mana makanan halal dan mana makanan haram. Nah untuk dapat membedakannya perhatikan dibawah ini cara memastikan dan minuman yang halal.

Cara mudah memastikan makanan dan minuman yang halal

  •  Pilihlah bahan makanan dan minuman yang jauh dari unsur haram

Yang pertama dalam mamastikan makanan dan minuman yang halal adalah memilih bahan makanan atau minuman yang jauh dari unsur halal. Daging babi yang merupakan salah satu makanan haram memang memiliki karakteristik yang hampir sama dengan daging sapi. Hal ini menyulitkan kita sebagai orang awam dalam membedakannya. Untuk itu jika anda berada di tempat dengan mayoritas non muslim, anda dapat memilih menu makanan ikan atau ayam saja yang sudah jelas jauh dari unsur haram.

Sama halnya dengan makanan, minuman juga anda bisa mengindari minuman yang berpotensi memiliki kandungan alkohol dnegan memilih jus atau air putih. Dengan memilih jus atau air putih, maka minuman yang kita konsumsi jauh dari unsur haram dan aman untuk di konsumsi.

  •  Biasakan baca komposisi bahan pada kemasan

Makanan kemasan, merupakan solusi untuk anda terhindar dari makanan cepat saji yang bisa saja terdapat unsur haram. Namun unsur haram juga masih bisa ditemukan pada makanan kemasan sekalipun. Akan tetapi setidaknya pada makanan kemasan, biasanya terdapat komposisi bahan yang dicantumkan di balik kemasan. Meski terkadang istilah bahan makanan haram seperti babi atau alkohol berbeda behasanya, namun anda bisa mengartikannya dengan bantuan tekonologi seperti google translate.

Dengan demikian, anda dapat mengindari makanan yang mengandung unsur haram dengan membaca komposisi bahan. Untuk itu sebelum anda membeli makanan kemasan, biasakan membaca komposisi bahannya untuk mengindarkan anda dari bahan makanan yang haram.

  •  Pilihlah tempat makan atau makanan kemasan dengan label halal

Langkah terakhir ini merupakan langkah paling jitu dan paling mudah untuk kita. Pilihlah tempat makanan atau makanan kemasan yang memiliki label halal resmi. Dengan label halal tersebut, sudah dipastikan makanan atau minuman yang tersedia pasti halal. Label halal sendiri tidak sembarang bisa didapatkan oleh restoran atau makanan kemasan. Terdapat beberapa tahapan uji oleh pihak terkait mengenai kehalalalan makanan dan minuman tersebut.

Oleh karena itu agar anda semua bisa menyantap makanan yang halal, maka sebaiknya pastikan tempat makan atau makanan kemasan yang konsumsi itu halal. Salah satu cara untuk memastikan makanan yang akan anda makan itu halal atau tidak adalah dengan memastikan jika di tempat makan itu terdapat logo halalnya. Karena jika sudah punya logo halal artinya restaurant atau makanan kemasan itu benar-benar menjual makanan yang halal. Sehingga lebih meyakinkan untuk dikonsumsi.

Memastikan terdapat label halal memang merupakan keharusan bagi penjual untuk semakin memberikan keamanan terhadap konsumennya. Dengan populasi muslim yang tersebar luas di belahan dunia terlebih di Indonesia, maka wajib bagi penjual makanan memiliki label halal resmi. Hal ini pun bertujuan meningkatkan kepercayaan kepada kita selaku konsumen memilih membeli produknya. Nah untuk anda sebagai penjual, jangan khawatir bagaimana caranya mendapatkan sertifikasi halal. Karena   lembaga pelatihan dan edukasi di bidang halal yang sudah terpercaya dapat membantu anda mendapatkan sertifikasi halal pada produk anda. Jika anda berminat, kunjunjungi websiste kami untuk mendapatkan infomasi lebih lengkap.

Namun jika, anda tidak bisa menemukan restoran atau makanan kemasan dengan label halal. Anda bisa menggunakan langkah-langkah sebelumnya untuk memilih makanan halal dan terbebas dari unsur haram.

Nah demikianlah, cara mudah memastikan makanan dan minuman yang anda konsumsi itu benar-benar halal. Dengan mengetahui cara-cara tersebut dapat berguna sebagai benyuk antisipasi terhadap makanan dan minuman yang tidak halal dan terbebas dari unru haram.

Semoga Kita Semua Menjadi Orang Yang Bertenang 

Diharapkan semua rakyat Malaysia bertenang, berhati-hati bila menyebar maklumat dengan selidik dahulu maklumat tersebut benar atau tidak. Diharapkan Tular:Budak Tiktok Gelabah Seasoning Ada Pork untuk kita berhati-hati.