Penerangan Lengkap Apa itu CEFR The Common European Framework of Reference for Languages

Download Pelbagai Bahan untuk Guru di Sini

apa itu cefr dan rph

Tahun 2018 ini merupakan sangat mencabar dengan Pihak KPM mahu guru-guru mengamalkan Pdpc sebenar berkongsepkan PAK21. Selain PPSR yang masih panas di perkatakan, masyarakat masih dikejutkan dan tertanya-tanya apa itu CEFR yang baru diperkenalkan oleh pihak KPM beberapa tahun ini.

Apa itu CEFR atau The Common European Framework of Reference for Languages

CEFR adalah cara untuk menerangkan bagaimana anda bercakap dan memahami bahasa asing. Sebenarnya, selain CEFR ada terdapat beberapa lagi rangka kerja yang lain di dunia ini dengan matlamat yang sama, seperti :

  • Garis Panduan Bahasa Pengajaran Bahasa Asing (ACTFL)
  • Penanda Aras Bahasa Kanada (CLB)
  • Meja Bulat Bahasa Interagency (ILR).

Dan, CEFR ini ialah skala Eropah yang direka khas untuk bagi menggambarkan kecekapan dan penguasaan bahasa Inggeris anda dan bahasa bahasa lain. Untuk pengetahuan semua, CEFR tidak terikat dengan ujian bahasa tertentu. Melalui CEFR, ianya boleh digunakan untuk menggambarkan kecekapan bahasa Inggeris, kemahiran bahasa Jerman, atau bahasa kebangsaan Estonia (jika anda mempunyai kemahiran tersebut), dan lain-lain lagi.. CEFR menetapkan enam tahap penguasaan bahasa asing.

6 Tahap CEFR Yang Perlu Anda Tahu

Tahap CEFR

Keterangan

A1

Beginner

A2

Elementary

B1

Intermediate

B2

Upper
Intermediate

C1

Advanced

C2

Proficient

Asal Usul Ujian CEFR

CEFR telah dirangka oleh Majlis Eropah pada tahun 1990 sebagai sebahagian daripada usaha yang lebih luas untuk menggalakkan kerjasama antara guru bahasa di semua negara di Eropah. Majlis Eropah juga mahu meningkatkan kesedaran para usahawan dan institusi pendidikan yang mana mereka perlu menilai kemahiran bahasa calon pekerja / pelajar mereka. Rangka kerja ini bertujuan untuk digunakan dalam pengajaran dan penilaian.

Daripada menjadi ujian khas, CEFR adalah koleksi pernyataan ‘Dapat Melakukan‘ yang menggabungkan fungsi-fungsi yang anda akan dapat digunakan dalam bahasa asing di mana-mana tahap kemahiran tertentu. Sebagai contoh, satu pernyataan yang boleh dilakukan pada tahap B1 ialah “Boleh menjana teks yang mudah disambungkan pada topik umum atau berkaitan dengan minat peribadi.” Mana-mana guru bahasa asing boleh menggunakan pernyataan “Dapat Melakukan” ini untuk menilai kemahiran dan pelajaran reka bentuk anda untuk diatasi jurang pengetahuan anda.

Negara Mana Yang Menggunakan Tahap CEFR?

CEFR digunakan secara luas dalam pengajaran bahasa di Eropah, baik di sektor pendidikan awam mahupun di sekolah swasta. Sebenarnya, telah banyak negara yang menggunakan CEFR  dan telah menggantikan sistem penentuan level yang sebelumnya digunakan dalam pengajaran bahasa asing.

Kebanyakan kementerian pendidikan di Eropah menetapkan matlamat asas CEFR untuk semua pelajar yang menamatkan pengajian dari sekolah menengah, contohnya B2 dalam bahasa asing pertama dan B1 untuk bahasa asing kedua mereka. Bagi pencari kerja, ramai orang dewasa di Eropah menggunakan skor ujian piawaian, seperti TOEIC, untuk menggambarkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris mereka.

Tonton Video Penerangan Ringkas Mengenai CEFR yang Mudah di Fahami

Perlaksanaan CEFR di Malaysia Mulai Tahun 2018 di Prasekolah, Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah

Di Malaysia, perlaksanaan CEFR ini telah bermula pada tahun 2018 secara besar-besaran di mana pihak Kementerian telah mula memanggil para guru bahasa inggeris di seluruh Malaysia untuk diberikan taklimat dan kursus mengenai format dan input CEFR.

Guru yang menjadi wakil bagi guru lain di sekolah mereka pula perlu berkongsi input terseput di dalam LADAP dan memastikan pelbagai perkongsian berguna bagi memastikan maklumat yang betul dan tepat disampaikan kepada rakan-rakan lain. Pada tahun 2018, CEFR mula dilaksanakan bagi prasekolah, murid tahun 1 dan 2 bagi sekolah rendah dan Tingkatan 1 bagi sekolah menengah.

Dapatkan Pelbagai Bahan Berkaitan CEFR


Baiklah, admin ingin kongsikan bahan berkaitan CEFR yang anda boleh download. Untuk perhatian semua, bahan ini adalah bukan hak admin tetapi admin dapat sumber-sumber dari internet sahaja dan ianya sangat membantu. Pastikan anda download menggunakan wifi kerana saiz file yang agak besar.

Format dokumen ini mungkin berbeza-beza seperti Words, Pdf atau Excel. Download dan semoga bermanfaat.

Download : 

Cambridge Super Minds Starter ( Full Series ), Super Minds Starter ( Full Series ) dan ( SB+WB+TB+ Audios )

Download : 

Sumber : The Library of Prof. Mahmoud Azab

Bahan CEFR untuk PraSekolah

Pelaksaan CEFR di peringkat prasekolah akan dilaksanakan bermula tahun 2018.  Para guru telah mula mengikuti kursus bagi mendapat pendedahan mengenai pelaksanaan CEFR di prasekolah.  Berikut merupakan bahan-bahan sepanjang kursus dijalankan bagi maklumat dan rujukan guru-guru.

RPH CEFR Terbaru

Dikongsikan oleh : Mamaa Izz

 

Penguasaan Bahasa Inggeris di Sekolah Meningkat Dramatik

CAMBRIDGE 5 Nov. _ Kajian Universiti Cambridge sejak tahun lepas menunjukkan tahap penguasaan bahasa Inggeris di sekolah telah meningkat secara dramatik dan mencapai sama ada setaraf atau mengatasi piawaian The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (CEFR).

Kajian oleh Pentaksiran Bahasa Inggeris Cambridge mendapati 40 peratus pelajar tahun enam telah mengatasi CEFR sementara jurang penguasaan di bandar dan luar bandar semakin mengecil, atau menghampiri sifar.

Kajian juga memecah tanggapan terhadap guru luar bandar apabila mendapati guru di luar bandar juga mempunyai tahap penguasaan sama seperti guru di bandar. Didapati lebih 50 peratus guru di Malaysia mencapai tahap C2, tahap kedua tertingi CEFR.

“Walau bagaimanapun, kalau kita lihat secara terperinci sekolah demi sekolah, jurang itu memang masih ada,’’ kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Dr. Amin Senin pada sidang akhbarnya di sini selepas mengadakan pertemuan dengan professor dan penyelidik badan itu.

Kerajaan telah melantik badan pentaksiran di bawah univeriti tersohor itu untuk menilai tahap pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggeris sekolah-sekolah di Malaysia bagi mengetahui tahap kecekapan ekoran isu penguasaan yang tidak meningkat.

Kajian itu memakan masa yang panjang iaitu sejak 2016 sehingga 2020.

Dr. Amin menambah, dapatan 2017 itu meyakinkan pihaknya apa yang dilakukan dan didokumenkan dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 berada di landasan yang betul.

“Pada 2013 memang ada kajian secara dasar yang kita lakukan secara dalaman,’’ katanya.

Sebagai maklumat latar, CEFR mencakupi silibus, kurikulum, garis panduan, peperiksaan, buku teks, dan merupakan alat untuk merancang program yang telus dalam pendidikan bahasa.

Setelaj menerima laporan itu, Dr. Amin mendapati keputusan laporan begitu meyakinkan dan menarik.

“Salah satu ialah, jika dibandingkan antara 2013 dan 2017, pelajar tahun enam telah menunjukkan satu pencapaian yang dramatik, iaitu 40 peratus telah melepasi standard CEFR.

“Begitu juga di peringkat tingkatan tiga, tingkatan lima dan tingkatan enam, ada peningkatan jika dibandingkan dengan 2016,’’ ujarnya.

Salah satu yang menarik, tambah beliau ialah perbandingan 2013 dan 2017 yang menunjukkan jurang penguasaan bandar dan luar bandar, iaitu pada 2013 ada jurang yang ketara, tetapi pada 2017, kajian mendapati tiada jurang yang ketara.

“Ini satu peningkatan cukup menarik,’’ katanya.

Secara keseluruhannya, kata beliau program intervensi, atau usaha-usaha lain untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris telah menunjukkan kesan yang ketara.

“Hal ini cukup meyakinkan bahawa kita telah berada di landasan yang betul sejak kita bentuk hala tuju pada 2013 sehingga 2017,’’ ujar beliau.

Dalam pada masa yang sama , pihak Universiti Cambridge telah mengemukakan beberapa cadangan yang akan diambil kira untuk menambah baik program penguasaan Bahasa Inggeris.

Diminta mengulas lebih lanjut tentang pengcilan jurang bandar dan luar bandar, Dr. Amin berkata: “Memang kalau secara terperinci antara sebuah sekolah dengan sekolah masih nampak jurang, tetapi secara keseluruhan tida ada jurang lagi.

“Begitu juga dengan guru, guru 2013 kompetensi Bahasa Inggeris guru di luar bandar agak rendah berbanding di bandar.

“Tetapi senario sudah berubah… komptenesi mereka seimbang.’’

Kajian itu menunjukkan, berbanding 2013, 50 peratus guru berada pada tahap C1 iaitu memberangsangkan, sebab tahap tertinggi ialah C2,’’ kata Dr. Amin.

Dengan usaha-usaha yang dibuat sekarang, beliau yakin KPM boleh meningkatkan kompetensi guru, dan akan meletakkan C1 sebagai the piawaian minimum untuk guru.

“Sebab itulah, guru-guru yang masuk ke Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) pun, mereka mesti telah mencapai C1. Itu sebagai syarat kita,’” katanya.

Gred pengukuran standard CEFR ialah A sehingga C, dengan C1 berada di kedudukan tertinggi pemarkahan. Utusan

telegram sistem guru online